Guru-guru yang kompeten adalah mereka yang pakar dalam
pengetahuan kandungan subjek dan mampu menguruskan kakitangan, alat bantu
mengajar dan bilik darjah secara berkesan (Nur Mustafa, 2013). Guru-guru yang
mempunyai tahap kecekapan profesional yang tinggi akan dapat melahirkan pelajar
yang berketerampilan dan mampu menyesuaikan diri dengan perubahan dalam mereka
persekitaran.
Kompetensi guru dari aspek kemahiran mengajar akan
mempermudahkan aktiviti pengajaran yang sistematik, langkah demi langkah iaitu
daripada peringkat permulaan diikuti dengan perkembangan konsep melalui
penggunaan ilmu pengetahuan serta kemahiran dan diakhiri dengan aktiviti
peneguhan dan pengukuhan. Kesannya, guru akan berjaya memotivasikan
pelajar-pelajar dan menarik perhatian mereka supaya bersedia mengikuti pengajaran
guru dengan penuh minat. Pada akhirnya sudah pasti kandungan pelajaran dapat
disampaikan kepada pelajar mengikut langkah tertentu dan dengan cara yang
sistematik serta menepati masa pembelajaran yang ditetapkan.
Melalui kaedah yang sistematik tersebut, pelajar-pelajar
akan terangsang untuk turut sama terlibat dalam aktiviti P&P secara aktif.
Komunikasi pelbagai hala akan terhasil daripada proses tersebut dan proses
P&P menjadi lebih menarik serta bermanfaat kepada pelajar. Dalam konteks kajian
ini hanya tiga kemahiran guru yang diberi perhatian dan ditekankan oleh
penyelidik dalam melihat hubungan antara pengaruh kompetensi guru terhadap
pencapaian prestasi akademik pelajar dalam mata pelajaran Sejarah iaitu
Kemahiran Mempelbagaikan Strategi Pengajaran (KMSP), Kemahiran Membuat
Penilaian Pembelajaran (KMPP) dan Kemahiran Penggunaan Teknologi Maklumat
(KPTM) dalam kalangan guru Sejarah.
Comments
Post a Comment