Cabaran Profesionalisme Keguruan Dari Sudut TMK

NOTA


CABARAN TMK DALAM SISTEM PENDIDIKAN.


Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau lebih dikenali sebagai ICT (Information and Communication Technology) merupakan suatu elemen yang penting pada era ini. Cabaran TMK semakin meningkat dari semasa ke semasa kerana kecanggihan teknologi maklumat yang semakin canggih. Definisi TMK boleh merupakan satu proses pengaliran, penyebaran, pemprosesan dan penyimpanan maklumat menggunakan perantaraan teknologi.

Apakah fungsi TMK atau ICT dalam P&P ? Elemen ini berfungsi untuk meningkatkan kecekapan proses dalam pengajaran dan pembelajaran. Terdapat beberapa isu yang menjadikan TMK merupakan satu cabaran.

Antaranya ialah penerimaan ICT oleh masyarakat minda kelas ketiga. Hal ini demikian kerana perubahan teknologi maklumat yang ketara mengikut peredaran masa telah menjadikan warga pendidik belum bersedia untuk menerima perubahan. Hal ini demikian kerana mereka selesa berada di tampuk yang tidak mempunyai perubahan. Bagi melakukan perubahan guru perlu dibekalkan dengan kemahiran TMK dan ICT. Sepertimana yang kita ketahui, pada abad ke-21 banyak tugasan yang diberikan kepada warga pendidik serta anak murid melalui Vle frog dan pembelajaran melalui alam maya. Bagi mengatasi isu ini, guru perlu dilatih dan dibekalkan dengan kemahiran ICT supaya dapat melakukan inovasi dalam P&P.





Seterusnya, cabaran dari kekurangan peruntukkan untuk infrastruktur. Hal ini demkian kerana kekurangan bahan P&P yang efektif. Warga pendidik perlu mempelbagaikan kaedah mencari maklumat TMK. Seterusnya, modul dan kandungan bahan yang kurang menarik dari segi informasi dan penyampaian maklumat. Di samping itu, isu logistik dan maklumat yang tidak mengikut peredaran semasa. Hal ini menyebabkan maklumat tersebut tidak relevan dengan peredaran perubahan sistem pendidikan. Dari segi peruntukkan, kos pembangunan perisian sangat tinggi kerana memerlukan internet, bahan untuk mengakses dan sebagainya. Peruntukkan yang sedikit menyukarkan warga pendidik untuk memanfaatkan kemudahan TMK dan ICT.



Cabaran seterusnya ialah ketidakselarasan maklumat antara bahagian KPM menyebabkan kekeliruan perangkaan pendidikan. Hal ini demikian kerana sistem pentaksiran berasaskan ICT berada di tahap yang minimum dan belum mencapai piawaian tahap penggunaan TMK yang optimum. Di samping itu tiada pangkalan data bersepadu bagi perkongsian maklumat. Nilai dan etika dalam penggunaan ICT perlu menghayati etika siber, mengahargai hak harta intelek dan meningkatkan profesionalisme. Oleh yang demikian, tahap keselamatan ketika berada di alam siber perlu di jaga. Terdapat pelbagai ancaman dan serangan siber yang dilakukan oleh individu yang tidak bertanggungjawab yang dikenali sebagai penggodam. Isu yang menjadikan keselamatan adalah kerana faktor virus, phishing, penipuan siber, malware dan cyberstalking.



Image result for gif for stitch playing computer

Comments